Wednesday, 26 May 2010

nasi lemak harum halba

Posted by mrs. tarmizi at 10:00 am


nie menu kami on saturday.. makan petang.. hehehe.. sb tak bley makan mlm, so wat utk makan petang la kan.. t.hari tu ktorg gi kenduri kawen.. so tak masak la kan.. ptg nye plak rasa lapo gile2 nie.. trus tya en hubby dia nak mkn apa.. dia request nak mkn nasi lemak.. jenguk2 peti ajaib aku, sume bahan2 ado.. trus zasss la wat nasi lomak ni.. resipi nasi tu aku tgk kat blog kak ena.. sm je mcm nasi lemak lain, tp tambah halba je.. sedap!! wangi nye tak t'kata.. ms tgh mendidih tu, wangi abis satu umah.. hehehe.. i like!!.. pas abis je makan nasi lemak ni, en hubby aku ngan aku dok lawan kentut.. hahahah.. tak senonoh kan ktorg.. da tu nasi lemak tu letak halba, mmg la kuar angin je haaa... hehehhe.. jgn marah ye.. kekekkeek...


NASI LEMAK HARUM HALBA

2 pot beras (dicuci bersih)
1/2 cawan santan pekat
2 cawan air(ikut jenis beras)
1 biji bawang putih - di mayang halus
1/2 inci halia -di ketuk

1 sudu kecil halba
1 sudu kecil garam
Sehelai daun pandan


Cara2
-Masukkan semua bahan ke dalam rice cooker.
-Masak nasi seperti biasa. Kacau sedikit semasa nasi mendidih dan ketika nasi hampir kering supaya santan bergaul rata.
-Da masak bley la hidangkan b'sama sambal tumis.. telur dadar.. ayam goreng. nyum2.. alhamdulillah..

0 comments:

 

Template Design By:
SkinCorner