Wednesday, 26 May 2010

Posted by mrs. tarmizi at 4:00 pm


menu utk santapan kami on sunday.. rendang ayam.. tekak ni tetiba teringin nak makan rendang ayam plak.. hehehe.. da teringin tu, pndai2 la masak sndiri kan.. lain la klu mak buyong, bl ckp je teringin, sume org laju je dapatkan bnda tu.. hahaha.. klu tak buyong tu, pndai2 la bwk diri ye.. hehehe.. teringin nak jd mak buyong ke lily oiiiii??? kakakkaka.. statement gediks je.. hahaha.. ok la, jom layan resipi kat bwh ni.. klu dgr aku bebel, smpai sok pun tak abis.. huhu



RENDANG AYAM

5 ketul ayam

3 ulas bwg kecik

3 ulas bwg putih

halia - besar ibu jari

lengkuas

kunyit hidup

2 btg serai

cili kering - agak2 la ye

5 btg cili padi - ikt la nak pedas mcm mana.. klu nak berapi lg, tmbh la lg cili tu ye..

1 1/2 sudu rempah kari ayam

kerisik

santan - aku beli rm2, tak abis pun guna

daun kunyit - hiris nipis2



CARA2

-blendkan cili kering, halia, bwg kecik, bwg putih, lengkuas, serai ngan kunyit hidup...

-panaskan minyak dan masukkan bahan2 yg diblend tadi.. kemudian masukkan rempah kari yg dibancuh sedikit ngan air.. biar smpai naik bau

-masukkan santan separuh dlu.. kemudian masukkan ayam tadi.. kacau skit

-kemudian masukkan kerisik.. biar smpai ayam masak.. kna kacau slalu jgk, takut nti b'kerak kat bwh kan..

-perasakan ngan garam

-bl ayam da masak, masukkan daun kunyit tadi.. kacau sekejap.. tutup api dan bley la dihidangkan.. mkn ngan pulut kuning pun sodap kan.. hehehe..

0 comments:

 

Template Design By:
SkinCorner