Friday, 23 April 2010

mee udang

Posted by mrs. tarmizi at 2:00 pm

dinner semalam aku wat mee udang.. lama da teringin nak makan.. tp bila balik taiping, tak sempat2 jgk nak gi makan kat kuala sepetang tu.. so nak lepaskan gian, wat sndiri je la.. hehhee.. resipi mcm biasa la, godek2 kat blog kak hana.. hehehe.. thanks kak hana... sodap sgt2...



MEE UDANG

Bahan2

sepeket mee kuning
udang - yg ado kat umah, saiz kecik2 je.. hentam je la ye...
4 sb lada giling
*4 ulas bawang merah@1 biji bwg besar
*3 ulas bawang putih
*1 sb udang kering
*1/2 inci halia
*1 inci lengkuas
*1 btg serai
3 sb sos tomato
1 sb sos cili
keledek / kentang yg tlh direbus n di lenyek (optional- utk pekatkan kuah)
gula n garam
taugeh n sawi
daun bawang n bawang goreng


Cara-cara
  • Rebus udang hingga masak.tapis keluar udang dan asingkan.Air rebusan jgn buang. nak sedap lagik masukkan air rebusan daging.
  • Tumis cili kisar hingga garing.Kisar bahan bertanda *.Tumis bahan kisar hingga betul garing dan naik bau.
  • Masukkan air rebusan udang.biar kuah mendidih.Masukkan sos tomato, sos cili dan renehkan kuah.
  • Masukkan garam dan gula. lagi lama korg masak kuah ni, lagi sedap.
  • klu korg nak pekat lg kuahnye masukkan la keledek/kentang yg da lenyek td.. aku tak letak pun.. hehehe
  • Celur mee, taugeh dan sawi.Masukkan udang yg telah direbus tadi.tuang kuah & taburlah dgn daun bawang dan bawang goreng.

2 comments:

My_Aqeelah on 26 April, 2010 said...

yess baru best komen.
kuala sepetang ada org kata tak best. sg dua punya mee udang lagi syok. ntah la li..dua2 g-ah tak pernah try.
btw best ke mee udang kuala sepetang?

mrs. tarmizi on 26 April, 2010 said...

g'ah.. li pun tak pnah rasa mee udang kuala sepetang tu.. ada yg kt best, ada yg kt tak best.. hehehe.. so tak bley la nak komen best ke idak ye.. hehehe.. nti blk tpg, li pi try dlu tau.. nti li roger2.. ok??

 

Template Design By:
SkinCorner