Thursday, 19 February 2009

.::JODOH::. :-)

Posted by mrs. tarmizi at 12:16 pm



jodoh tiada kaitan dengan keturunan...hanya belum sampai masanya...ia bagai menanti jambatan untuk ke seberang...kalau panjang jambatannya jauhlah perjalanan kita...ada org jodohnya cepat sebab jambatannya singkat...usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat...dan usia 35 tahun belum apa2 kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan...nyatakanlah perasaan dan keinginan anda itu dalam doa2 lewat sembahyang... Allah mendengar...







wanita baik utk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat...biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr. Right dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti...

memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini...kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini...hakikatnya, apabila kita benar2 m'dapat apa yang kita inginkan itu, ia juga dtg bersama masalah...

kita selalu melihat org memandu kereta mewah dan terdetiklah di hati kita, bahagianya org itu... hakikatnya apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah kita ditimpa pelbagai kerenah... tidak mustahil pula org yg memandu kereta mewah (wpun sbenarnya tak mewah) t'paksa m'bayar lebih tatkala b'henti utk membeli durian di tepi jalan...org lain m'beli dgn harga biasa, dia t'paksa m'bayar b'lipat ganda...

ketika anda t'perangkap dlm kesesakan jalan raya, motosikal mencelah2 hingga mampu berada jauh di hadapan...anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang sebuah motosikal seperti dia dan cepat smpai ke tmpt yg d'tuju...pdhal si penunggang motosikal mungkin sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta di tgh2 bandar raya....

bukan semua yg anda sangka m'bahagiakan itu benar2 m'bahagiakan...bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama...semua benda, pasti ada baik buruknya...
demikian juga perkahwinan...ia baik sebab ia dibenarkan oleh agama, sunnah Nabi, sbg saluran yg betul utk melepaskan syahwat di samping m'bina sahsiah dan sebagainya, tapi ia juga buruk sbb ramai org yg b'kahwin hidupnya semakin tdk t'urus...
ramai org menempah neraka sebaik sahaja melangkahkan kaki ke alam b'rumahtangga... bukankah ijab dan kabul selain menghalalkan hubungan, tanggungjawab yang t'paksa dipikul juga turut banyak??? bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda m'bina dosa seterusnya jambatan ke neraka??? berapa ramaikah yg menyesali perkahwinan msg2 pdhal dahulunya mereka b'mati-matian m'bina janji, memupuk cinta kasih malah ada yg sgup b'korban apa sahaja asalkan segala impian m'jd nyata????

jika tdk sgp utk b'gelar isteri, tdk usah b'kahwin dulu....jika merasakan diri blm ckp ilmu utk b'gelar ibu ataupun ayah, belajarlah dlu....jika rasa2 blm b'sedia utk b'sabar dgn kerenah anak2, carilah dlu kesabaran itu...jgn b'kahwin dlu sbb kenyataannya ramai yg tdk b'sedia utk melangkah tetapi telah melompat, akhirnya jatuh t'jerumus dan tdk jmpa akar b'paut tatkala cb mendaki naik....berkahwin itu indah dan nikmat bagi yg benar2 mengerti tuntutan2 nya...
b'kahwin itu m'janjikan pahala tdk putus2 bagi yang m'jadikannya gelanggang utk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan menjadikan syurga sbg matlamat....b'kahwin itu sempadan dari ketidasempurnaan insan kpd kesempurnaan insan - bagi yg mengetahui rahsia2 nya...
b'kahwinlah anda demi Tuhan dan NabiNya, bkn b'kahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan...jodoh usah terlalu dirisaukan...tiba masanya ia akan dtg menjemput, namun perlu juga anda m'buka lorong2nya agar jemputan itu mudah smpai dan tdk t'halang...

seorang teman pernah b'pesan...

"KADANG2 ALLAH SEMBUNYIKAN MATAHARI...
DIA DATANGKAN PETIR DAN KILAT...
KITA MENANGIS DAN TERTANYA2...
KE MANA HILANGNYA SINAR...
RUPA2NYA....ALLAH NAK HADIAHKAN KITA PELANGI..... :-)


~cinta yg disemadikan tdk mungkin layu selagi adanya imbas kembali...hati yg remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi...jiwa yg pasrah b'tukar haluan selagi esok masih ada.... parut yg lama pastikan sembuh selagi iman t'selit di dada....~


p.s: entry kali ni psl jodoh...so aku dedicate kan spesel for hajar & esron....jglah r.tga elok2 ye... slg syg menyayangi smpai bl2...smpai mati klu bleh....b'tolak ansur...kak li doakan korg hepi & bhagia slalu....moga dipercepatkan rezeki anak...hehhee...murah rezeki...aman r.tga... insyaAllah...mcm yg aku janji hr tu...entry kali ni aku msukkan gmbr kawin hajar & esron...lovely couple kan...hopefully smpai bl2 la lovely ye....hehehehe...b'seri2 je dorg ni....muka bhagia...hrp bhagia smpai ke akhir hayat....




1 comments:

ct hajar on 20 February, 2009 said...

adui...pasal org lagi....tak de ke pasal Mr. Right ke... ehem2 ke... pasal Miss Fidz tu ha... citer sikit....

 

Template Design By:
SkinCorner